در حال بارگذاری

جریان یک وحدت مسجدی در کوشکی ترکمن

شماره خبر : 1753 - https://asreatrak.ir/short/NBdJ8

بانوان کانون عاشقان ولایت مسجد امیرالمؤمنین کوشکی ترکمن، تصویر نازیبای محرومیت را از چهره این روستا کنار زدند و برای کودکان و نوجوان شیعه و سنی در کنار هم دنیایی رنگارنگ از یکرنگی مسجدی در فراغت تابستان رقم زدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی  «عصر اترک»، شهرستان تازه‌تأسیس مانه، کوهستانی با جاده‌های پرپیچ‌وخم است که مزارع زیبای پنبه با بوته‌های تازه به‌گل‌نشسته‌ای میزبان رهگذران است روستاهایی با تاریخی چندصدساله و بناهایی متروک به‌یادگارمانده در دوردست کوچه‌ها.


رسیدن به روستای کوشکی ترکمن هم از این قاعده مستثنی نیست، روستایی با بافت کاملاً قدیمی که از پنبه‌زارها و کوهستان بالای جاده به چشم می‌نشیند و خانه‌های یکی در میان گلی و آجری خودنمایی می‌کند.


مسجد امیرالمؤمنین (ع) همان مسیر ورودی اول و خیابان اصلی در دو بنای تازه‌ساخت و خشت‌هایی باقی‌مانده از گذشته و ستون‌های چوبی و سقفی که در تلفیقی از آهن و چوب هنوز و همچنان سایه و سرپناه یکدلی و وحدت اهالی است و برایش چارقدهای بلند ترکمنی و یا چادرهای رنگی زنان رو گرفته فرقی نمی‌کند و میزبان همه دل‌های مؤمن است.


نور روشن و دلخواه وحدت دختران شیعه و سنی در قاب تابستان، ایده برنامه‌های سازنده و آموزشی اجرای «مسجد، کانون نشاط» در این روستا و تلاش بانوان مسجدی، تابلویی درخشان و پرامید نقش بسته است و همه تصاویر نازیبای محرومیت و خشکسالی و آفت‌ها و کم باری زراعی را کم‌رنگ کرده است. 


برخی از بچه‌ها، در حلول ماه ربیع‌الاول میهمان یک عروسی در روستای اطراف بودند و برخی هم به‌واسطه عزاداری‌های پایان ماه صفر، همچنان مهمان امام رئوف (ع) و پنجره فولاد مشهدالرضا (ع) دورتادور حسینیه مقابل مسجد نزدیک به ۳۰ کودک و نوجوان با چادر مشکی و چارقدهای رنگی در حجب‌وحیا همراه پسربچه‌های روستا گرد هم آمده بودند و همراه کارشناسان ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان شمالی که از مرکز استان آمده بودند برای خداقوت، شدند. 


یک نشست در قاب پنجره‌ای چوبی و چارچوب‌هایی از دنیای قدیم، دیوارهایی نیم‌خیز شده کاهگلی و ظرف‌هایی که یادآور هم‌زاد پنداری روستا و طبیعت بود و آدم را برای تماشا به وجد می‌آورد و در زیبایی کودکان تازه‌نفس مسجدی که دورتادور حسینیه قدیمی نشسته بودند، به سکوت و تحسین وامی‌داشت. 


زهرا زرین فر، مدیر پرتلاش کانون از فعالیت‌های تابستان و برنامه‌های اوقات فراغت همچون برگزاری کلاس‌های قرآنی، دورهمی‌های بصیرتی و کتاب‌خوانی، آموزش‌های هنری و صنایع‌دستی و آشپزی به‌عنوان از جمله کلاس‌های این مسجد گفت و انتظار خود برای مرمت بنای این حسینیه در جوار مسجد و برگزاری اردویی برای نوجوانان و کودکان روزهای فراغت تابستان عنوان کرد. 


سکینه صانعی از بانوان فعال دهیاری و شورای اسلامی روستا نیز به سکونت ۳۷۰ خانواده در این روستا اشاره کرد و از محرومیت‌های ناتمام این منطقه و تلاش لحظه‌به‌لحظه برای انعکاس این محرومیت‌ها و ساختن روستایی آباد و قابل‌سکونت گفت و حتی از اجرای طرح ایجاد و احداث شهرکی جدید در کنار روستا، گفت و نقشه اجرای این طرح را نیز نشان داد. 


کارشناسان حاضر ضمن اهدای بسته جوایز برای فعالیت‌های تابستان کانون، و قدردانی از تلاش‌هایی که به‌خوبی قابل‌مشاهده بود، به این نکته که این کانون دختران و پسران شیعه و سنی را در شوقی به‌یادماندنی گرد هم آورده و با وجود محرومیت‌های مکانی و آب‌وهوایی و دیوارهای نیم‌خیز شده، پنجره‌ای رو به امید گشوده و معنای نور را لابه‌لای آیه‌های منور قرآن و جاذبه مسجد برای کوکان و نوجوان تفسیر کرده است، اذعان کردند.

انتهای خبر/ رحمانی

0 نظر

ارسال نظرات